چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
کد خبر69935

فرهنگ‌شهر
ترافیک و حریم امنیت آن (۱)

ترافیک

آگاهی به حقوق و قوانینی که مربوط به عبور و مرور است و رعایت آن امنیت و آرامش را به دنبال دارد. قوانینی که می بینید و می خوانید بخشی از مهم ترین حقوق عابران پیاده است که خودروها، دوچرخه سواران موتورسواران و راکبان هر وسیله نقلیه‌ای باید آن را رعایت کنند و به این ترتیب به عابران پیاده احترام بگذارند.

شهریار تبریز: پیاده رو محل عبور عابر پیاده است، وقتی موتورسیکلت برای رهایی از ترافیک وارد آن می شود یعنی تجاوز به حریم شهروندان، موتورسواران زیادی هم هستند که به این کار اصرار دارند. با بوق زدن و گاز دادن اعلام حضور می کنند و از عابران می خواهند راه را برایشان باز کنند. حالا عابران پیاده‌ای که در دو جهت مخالف در حال رفت و آمد در پیاده‌رو هستند، باید اضطراب عبور موتورسوارها را هم داشته باشند و به جای اینکه با خیال راحت و در آرامش قدم بزنند، باید بترسند که ناگهان موتوری با سرعت به آنها نزدیک نشود و حتی تصادف نکند. طبق قانون، ورود هر خودرو و موتور به داخل پیاده‌رو تخلف محسوب می شود.

رد شدن از خط عابر اما در تقاطع‌های بزرگ و چهارراه‌های اصلی قانون دیگری دارد. اینجا چراغ‌های راهنمایی و رانندگی است که تعیین می‌کند سواره و پیاده چه زمانی حق عبور دارند و چه زمانی باید توقف کنند. در چنین تقاطع‌هایی با زرد شدن چراغ راهنمایی مخصوص خودروها، وسایل نقلیه باید از سرعت خود کم کرده و پشت خط کشی قبل از خط عابر توقف کامل کنند. در این حالت چراغ برای عابران پیاده سبز است و به تندی در حال گذشتن از عرض چهارراه هستند. توقف روی خط عابر پیاده، رد کردن چراغ قرمز، بی توجهی به " چراغ زرد و بالا بردن سرعت برای رد کردن آن و ... همگی از تخلفات رانندگی هستند.

خودروهایی که می‌خواهند از پارکینگ خارج شوند باید ابتدا وارد پیاده‌رو و بعد وارد خیابان شوند. یک راننده قانونمند باید بداند که موقع خروج از پارکینگ باید سرعت خیلی کمی داشته باشد، قبل از وارد شدن به پیاده رو، باید صبر کند تا اگر عابری در حال عبور است به طور کامل رد شود و بعد به آرامی وارد خیابان شود.

علاوه بر خودرو، اتوبوس و موتورسیکلت، دوچرخه سواران هم ملزم به رعایت حقوق عابران پیاده هستند در معابری که محل مخصوص برای عبور آنها وجود دارد باید فقط در همان محل رکاب زده و وارد حریم عابر پیاده نشوند. در پیاده‌روهایی هم که خط ویژه برایشان وجود ندارد باید مسیر خود را طوری انتخاب کنند که برای عبور و مرور عابران پیاده مزاحمت به وجود نیاید.

پیاده رو یک محل امن برای گذر عابر پیاده است و حق تقدم در آن مخصوص عابر است؛ پس نباید هیچ سد معبری در آن وجود داشته باشد، بسیاری از راننده‌ها را می بینیم که خودرویشان را در پیاده رو و روی پل جلوی خانه پارک می‌کنند. در این حالت اگر عابری بخواهد مسیر مستقیم پیاده رو را طی کند با یک خودروی پارک‌شده رو به رو می شود که باید آن را دور زده و دوباره وارد پیاده رو شود.

روی خط عابر پیاده حق تقدم به طور کامل با عابر است، پس تمام خودروها باید سرعت خود را کم و ایست کامل کنند تا افراد پیاده به طور کامل عرض خیابان را رد کنند. برخی از راننده‌ها این تصور را دارند که اگر برای عبور یک فرد پیاده کسی توقف کنند، به او لطف کرده‌اند. در صورتی که این طور نیست و این حق عابر است که حتی بدون نگاه کردن به ماشین ها و با چشمان بسته از خط عابر رد شود.

در بعضی خیابان‌هایی که مسیر پیاده‌رو وجود ندارد. در این موارد عابر پیاده می‌تواند وارد حریم خیابان شده و البته از فاصله بین خط کشی طولی سفید در کنار خیابان که در منتهی الیه سمت راست و سمت چب هر خیابان کشیده شده است، حرکت کند. در این موارد اگر عابری در این محدوده باشد حق تقدم با اوست و هیچ موتوری نباید برای دور زدن ترافیک وارد این حریم شود.

همین طور خودروهایی هستند که هنگام ترافیک به جای حرکت بین خطوط وارد حریم های حاشیه ای می شوند و فکر می‌کنند که با ایجاد لاین جدید می‌توانند از بار ترافیک کم کنند، در صورتی که هم وارد حریم عابر شده و هم گره ترافیک را سخت تر و پیچیده تر کرده‌اند.

بعضا، خودروهای شخصی یا حتی تاکسی‌ها در محل ایستگاه اتوبوس پارک می‌کنند و راننده اتوبوس چاره‌ای ندارد جز اینکه در وسط خیابان اقدام به سوار و پیاده کردن مسافر کند؛ در مقابل راننده اتوبوس باوجود خالی بودن ایستگاه، همت نمی کند فرمان را به طرف ایستگاه بچرخاند و راه بقیه را باز بگذارد و درنتیجه نیمی از خیابان، در اشغال اوست و دهها خودرو پشت سر اتوبوس متوقف مانده و یک راه‌بندان موضعی به وجود می آید.

قطعا حق رانندگانی که در این گونه راه بندانها، به دلیل اتلاف وقت ضایع می شود، ابتدا به گردن خودروهایی است که با پارک ممنوعه در ایستگاه اتوبوس متوقف شده‌اند و سپس به گردن راننده اتوبوس است که حقوق اجتماعی سایر شهروندان را نادیده می گیرد.

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه ۸

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 9 =