دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر69095

فرهنگ‌شهر
محیط زیست، آلودگی بصری

آلودگی بصری

آلودگی بصری ازجمله آلودگی های مهم در سطح شهرها می‌باشد که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده و تبعات منفی آن چندان تبیین نشده است.

شهریار تبریز: اهمیت آلودگی بصری آن چنان می باشد که بعد از آلودگی هوا بدترین نوع آلودگی می‌باشد که بیشترین تأثیر منفی را بر بهداشت روان شهروندان به جا می‌گذارد و آثاری چون پریشانی ذهنی، کاهش تمرکز، اغتشاش روحی و روانی از جمله این تبعات می‌باشد. شهرهای برخوردار از محیط بصری مطلوب قادرند تا با وسعت بخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم ساخته و با اعتلا بخشیدن به وجهه شهر در سطح ملی و بین‌المللی توان رقابتی شهر را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه و اقشار خلاق تقویت نمایند.

 تعریف آلودگی بصری

به هر چیزی که به چشم انسان نازیبا بیاید آلودگی بصری visual pollution اطلاق می گردد یا به عبارت دیگر تنوع ناهمگون و ناهماهنگ رنگ و جنس در فضا و سیمای شهری را آلودگی بصری می‌نامند. ریشه آلودگی بصری در تلاش انسان برای شهرت و نمایاندن خود و رساندن پیام به دیگران می‌باشد.

 از منابع آلودگی بصری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- رسانه های دامی و موقت

- تلویزیون های بزرگ شهری

- فرهنگ سازی ارگانها

-  پیامهای عمومی

- پیام تبریک و تسلیت

- تابلوهای سردر فروشگاهها

- دکه ها

- دیوارها

- تابلوهای راهنما

- اعلامیه‌ها

عوامل ایجاد کننده آلودگی بصری

- جانمایی ناصحیح

- عدم رعایت اصول متن نویسی

- استفاده از تصاویر نازیبا

- طرح های گرافیکی ناکارآمد

- نبود نور مناسب

پیشنهادها و راهکارهای عملی

ادارات مختلف در زمینه فعالیت‌های خود که هر کدام بسته به سلیقه خود و حوزه مسئولیت خود دست به تغییراتی در اثاثیه و مبلمان شهری می‌زنند که در نتیجه موجب ناهماهنگی در جلوه خیابان‌های شهر می‌شوند. لازم است که ادارات در این زمینه با یکدیگر هماهنگ عمل کنند تا بتوان تعداد و انواع عناصر را کنترل و به میزان معقولی تقلیل داد.

در بخش تبلیغات با حذف داربست‌های تبلیغاتی از گوشه و کنار خیابان‌ها بخش عظیمی از آلودگی‌های بصری شهر را می توان کنترل کرد. در حال حاضر هیچ دیواری در شهر در مقابل پوسترها ایمن نیست و باید با این پدیده مقابله کرد و در مورد تابلوهای ثابت یا همان بیلبوردهای تبلیغاتی، با تصویب مقررات روشنی میتوان صحنه را برای ورود تابلوهای زیبا و جدید در عرصه تبلیغات شهری باز کرد که علاوه بر افزایش زیبایی و مطلوبیت تابلوها در چشم هر بیننده، موجب افزایش سود ناشی از این تابلوها شد. در زمینه زیبایی چهره شهر، می توان از دیوارهای سیمانی ساختمان‌های بلندی که در حاشیه خیابان‌های پر رفت و آمد و با مشرف به چهار راه و چراغ‌های راهنمایی هستند، به صورت نقاشی های دیواری با نصب تابلوهای بزرگ سیستم های نور پردازی پیشرفته و جدید در جهت بهینه سازی آموزش شهروندی و حتی امور تبلیغاتی اقدام کرد.

در پایان می توان گفت، آلودگی بصری دارای دامنه تأثیر گذاری و حوزه عملکردی وسیع و پردامنه‌ای در شهرها می باشد که در ایجاد آن علاوه بر مدیریت یکپارچه شهری، عموم ساکنان نقش دارند در پرداختن به الودگی بصری باید به تمامی جوانب آن پرداخت.

موضوعاتی مانند روانشناسی رنگ، طراحی شهر، سیمای شهر، مبلمان شهری و تمامی عناصر و مؤلفه‌هایی که به نوعی با جنبش و پارادایم زیباسازی شهری در ارتباط می باشند در این مقوله جای می گیرند. با پرداختن به زیباسازی شهری و ایجاد همگونی و خوانایی شهر از میزان آۀودگی بصری کاسته و در نتیجه آرامش بصری در شهر حکم‌فرما می‌شود.

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه ۶

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =